Válka způsobila masivní přerušení výroby v továrnách na Ukrajině a v Rusku. Velkým problémem je i přerušení dopravních cest a finančních transakcí. Vyrobené komponenty a suroviny se nedokážou dostat na místo, kde jsou potřebné, protože selhávají všechny způsoby dopravy.
Ukrajina je hlavním exportérem neonového plynu pro evropské automobilky. Neonový plyn je důležitý při výrobě automobilových mikročipů, kterých je momentálně také nedostatek. Dalšími nedostatkovými prvky jsou palladium (výroba katalyzátorů) a nikl (výroba lithiových baterií do elektromobilů). Důležitým dodavatelem obou prvků je Rusko.
V momentální nelehké situaci chybí i elektrické kabely. Jejich výpadek vedl k uzavření továren BMW a problémy s nimi začínají mít i všechny automobilky koncernu Volkswagen . Na Ukrajině působí společnost Leoni, která je jedním z největších výrobců elektrických kabelů. Problémy hlásí i další výrobci, společnosti Fujikura a Nexans.
Automobilové značky začaly na válku reagovat bojkotem, který se projevil zastavením exportu a prodeje aut a motocyklů v Rusku. K tomuto kroku dosud přistoupily značky Volvo, BMW, Ford Motors, Volkswagen Group, Jaguár, Stellantis, Aston Martin, Nissan, Mercedes Benz, Renault, Honda, Daimler Truck, Scania, Mazda a Land Rover.
Chybějící komponenty a válečná krize způsobily pozastavení výroby v ruských závodech. Značky Hyundai a Toyota byly nuceny pozastavit výrobu v Petrohradě, přičemž jako důvod uvedly dlouhodobě přetrvávající problémy s dodávkami komponentů. Volkswagen pozastavil výrobu v závodech v Kaluze a v Nižním Novgorodu, kde byly vyráběny i modely značky Škoda . Velký vliv mají přetrvávající problémy na největší ruskou automobilku AvtoVAZ v Togliatti a Iževsku, kde se vyrábějí auta značky Nissan a Renault, závody mají rovněž pozastavenou výrobu.
V Evropě zatím dochází k postupnému snižování výroby v jednotlivých automobilkách (Mercedes-Benz) . Některé z nich již byly nuceny pozastavit produkci, kvůli nedostatku komponentů (Audi, Porsche) . Aktuálně je náročné hodnotit, jaký dopad bude mít tato krize na automobilový průmysl, protože je to její začátek. Dlouhodobé vedení války může mít katastrofální dopady a znamenat další těžký rok pro automobilové značky. Věříme, že dojde k co nejrychlejšímu vyřešení této napjaté situace ak návratu do normálu.
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024